Sommarlov

Sommarlov

söndag 31 augusti 2014

Vattnets kretslopp och vänelever

Hej!

Så börjar sommaren gå mot sitt slut... ett tecken på det är att vi har firat Forneldarnas natt.  Här i Nagu var det jätte många som hade kommit till Framnäs strand för att se elden tändas.
Vårt VATTEN-tema fortsätter. Senaste vecka var det en i klassen som konstaterade att hon inte hade trott att det skulle vara såhär intressant att forska och lära sig om vatten. Den här veckan ska vi jobba kring vattnets kretslopp. Tänk att det är samma vatten som kretsar runt och runt.  En del av det här vattnet tas renas och används till dricksvatten. Vi ska också beröra det eftersom vi nästa tisdag ska besöka VATTENVERKET i Sysilax. Det blir intressant! ALLA behöva ha cykel med till skolan den dagen!
Vi fortsätter också att följa Elis äventyr på Trollskär. Oj vad det var roligt att se er skriva ner textens om ni trodde att stod på lappen som Elis hittade. Skrivglädjen och skrivivern blomstrar fortfarande! Jag bara väntar på att få läsa vad det egentligen stod på lappen.
På onsdagen träffar vi våra vänelever. Ni önskade att få gå runt och visa skolbyggnaden och det ska ni naturligtvis få göra. Jag har aldrig tidigare upplevt en sådan glädje och värme mellan vänelever  som redan nu har uppstått mellan er och era vänelever. På fredagen när jag städade undan i klassrummet hörde jag hur en av våra vänelever högt och tydligt ropade ut i korridoren:
-JAG ÄLSKAR ATT LEKA MED MIN VÄNELEV!
En annan etta gick fram till en av er och sade:
-Vet du vem som är min bästa vän i skolan? Det är DU!
I matten fortsätter vi att repetera! Tisdagen den 9 september har vi första matteprovet! Kom ihåg att öva på tabellerna!
I morgon får vi besök av Sebastian Ekholm han kommer med i klassen en lektion. Vi jobbar med våra Chromebookar.
KOM IHÅG ATT ANMÄLA ER VIA WILMA senast på torsdag->föräldramötet!

Susse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar