Sommarlov

Sommarlov

söndag 19 augusti 2012

Hallonmasken...

Hej på er alla!

Oj, så roligt det var att träffas igen eftersommarlovet.  Alla var glada över att börja skolan igen. På fredagen kunde vi alla konstatera att vår första skolvecka på alla sätt var lyckad och bra. 

Den här veckan kommer vi att jobba kring Zacharias Topelius saga Hallonmasken. Vår finlandssvenska sagofarbror Topelius kommer att ha en mycket central roll under hela läsåret. Vi kommer på olika sätt att fördjupa oss i Topelius sagor. Jag tycker att det ska bli jätte spännade att bygga upp ett läsår kring Topelius. Jag känner mej ivrig och inspirerad att förverkliga det som jag lärde mej under kursen "Språkets magiska maskin". Jag berättar mer på föräldramötet i september.
Vi börjar alltså med Hallonmasken. Vi kommer att jobba  utgående från STORYLINE-metoden. Kort sagt kommer jag att läsa sagan förklassen, men avbryter på 7 ställen, så kallade hallonstopp, för att ställa en nyckelfråga. Nyckelfrågan bearbetas på olika sätt och ska hjälpa varje elev att tolka sagan. Vi använder i huvudsak lektioner i modersmål och litteratur. Men kommer dessutom att integrera miljö-och naturkunskap, bildkonst och småslöjd. Hoppas vi får en intressant hallonvecka!
Utöver det här ska vi räkna upp till 100! Vi kommer också att öva på alfabetet på olika sätt. 
På fredag går vi till Pajbacka-plan och springer och hoppar. Kom ihåg gympakläder + vattenflaska!
Hälsningar Susse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar